Kajakiem po rzekach Mazowsza

Oglądając jedynie niewielki fragment Rawki w okolicach mostu drogowego w Kamionie miałem spore obawy przed zorganizowaniem spływu rzeką, o której praktycznie nic nie wiedziałem.

Zebrałem załogi dziesięciu kajaków. Kajakarze (znajomi i przyjaciele) mieli od 5 do pięćdziesięciu kilku lat. Jedna z kobiet była w ciąży. Denerwowałem się czy warunki panujące na rzece pozwolą na spływ. Rozdałem zalaminowane mapki z krótkim opisem rzeki. Z godzinnym opóźnieniem zwodowaliśmy kajaki.

Byłem mile zaskoczony, kiedy wybierając sposób pokonania pierwszej przeszkody, sondowałem głębokość rzeki wiosłem, mając nadzieję, że wyjdę z kajaka i przeszkodę pokonam pieszo, i..... długość wiosła okazała się za mała, żeby sięgnąć dna rzeki. Wspaniała pogoda, pokryte kwieciem brzegi rzeki i czystość wody sprawiły, że był to jeden z bardziej udanych spływów. Pokonanie pierwszego odcinka zajęło 10 godzin. Załogi były tak zmęczone, że drugi etap, planowany w niedzielę 25 lipca odłożono na później. Pomyślałem, że to koniec - wszyscy się na mnie obrażą za tak trudną i długą trasę spływu. Potrzebne były dwa dni na odpoczynek, refleksje i wyleczenie odcisków, żeby rozdzwoniły się telefony z pytaniami, kiedy pokonamy drugi odcinek rzeki. Kajaki zarezerwowałem na 14 sierpnia. Jedyną niewiadomą była pogoda - czy nam dopisze ? Oczywiście padało.

Całkowita długość rzeki Rawki wynosi 95 km, my pokonamy jej fragment długości 39 km.

Dwudniowy spływ kajakowy 24 i 25 lipca 2004 roku rozpoczynamy o godzinie 800÷810 poniżej młyna w pobliżu betonowego mostu drogowego w Dolecku, współrzędne: 51.90034000 N, 20.30035000 E. Jest to 13,7 km rzeki.

Po zostawieniu załóg kajakowych w Dolecku kierowcy odprowadzają auta do ośrodka wczasowego Sosenka, skąd razem z kajakami dowożeni są do miejsca startu w okolicach Dolecka.

Rzeka Rawka na odcinku od Dolecka do Rudy zwalnia i rozlewa się na skutek kilku jazów przy młynach. Objęta jest Rezerwatem Rawka zajmującym 487 hektarów utworzonym w 1983 roku. Kategoria czystości wody "1"- woda zdatna do picia. W Suliszewie jaz pokonujemy przenosząc kajaki prawym brzegiem na odcinku około 20 m. W Kamionie mamy do pokonania jaz stanowiący 2,5m spiętrzenie wody dla elektrowni wodnej, współrzędne: 51.94574000 N, 20.26389000 E. Przenoska 30 m lewym brzegiem rzeki. Pozostawiamy przyczółki stanowiące pozostałość po drewnianym moście i dalej przepływamy pod żelbetowym mostem drogowym na trasie Skierniewice - Żyrardów. Po drodze mamy kilka prymitywnych kładek w tym jedną wykonaną z ułożonych nisko nad lustrem wody żelbetowych słupów energetycznych.

Od betonowego mostu drogowego w Rudzie, współrzędne: 51.98470000 N, 20.22194000 E rzeka wpływa do Bolimowskiego Parku Krajobrazowego utworzonego w 1986 roku zajmującego obszar 23 tys. hektarów. Kategoria czystości wody "2" - woda zdatna do mycia i innych celów gospodarczych. Przenoska 50 m lewym brzegiem rzeki. Rozpoczyna się szybki nurt, który klasyfikuje rzekę jako trudną wodę nizinną. Rawka kręci po pięknej okolicy, bardzo dużo powalonych przez bobry drzew w korycie rzeki. W kilku miejscach przepływamy obok stromych wysokich skarp pradoliny rzeki Rawki.

Na wschód od miejscowości Rawka przepływamy kolejno: pod mostem kolejowym Skierniewice-Góra Kalwaria, kładką dla pieszych i rowerzystów i znowu pod mostem kolejowym trasy Warszawsko-Wiedeńskiej.

Po 23 km spływu docieramy do Ośrodka Wypoczynkowego Sosenka zlokalizowanego na wysokiej skarpie (prawy brzeg rzeki) na południe od Bud Grabskich, gdzie przewidziane są ognisko i nocleg w drewnianych domkach. Telefon kontaktowy z gospodarzem ośrodka panią Elżbietą Panak: 0-509-293-401 lub: 0-46 833-14-93 (www.sosenka.skierniewice.pl). W ośrodku parkujemy przez dwa dni samochody z niezbędnymi, własnymi, artykułami spożywczymi przeznaczonymi na obiado-kolację i śniadanie.

Wioska Grabskie Budy istniała już w XV wieku.

Następnego dnia ruszamy na krótszy odcinek spływu stanowiący tylko 16 km. Do pokonania mamy między innymi: spiętrzenie wody pod drugim mostem żelbetowym - przenoska lewym brzegiem rzeki około 20m, jaz wodny na wysokości Zalewu Bolimowskiego - przenoska kajaków prawym brzegiem na długości około 50m.

Koniec spływu za stalowo-betonowym mostem drogowym w Bolimowie Wsi na 52,7 km rzeki, współrzędne: 52.07900000 N, 20.17291000 E, przed małym mostkiem betonowym po którym droga (bez prawa ruchu samochodów) prowadzi do kościoła zlokalizowanego na lewym brzegu rzeki. Kolejną budowlą hydrotechniczną, którą widać z miejsca zakończenia spływu jest tama spiętrzająca wodę na rzece na wysokość około 3m. Z prawego brzegu rzeki kierowcy wraz z kajakami zabierani są busem do ośrodka wczasowego Sosenka po samochody.

Własnymi autami wracają po pozostawione pod mostem swoje załogi.

Koszty: wypożyczenie kajaka dwuosobowego 30 zł za dobę,
łóżko w domku od 12 zł do 20 zł zależnie od standardu (średnio 17zł),
transport 10 kajaków 1,5 zł/km.,
+ pieniążki pozostawione w "Zielonym Barku",
+ zakup drewna na ognisko 50zł,
+ opłata parkingowa za postój aut w ośrodku Sosenka.

Udanego i bezpiecznego spływu oraz słonecznej pogody życzy

Sławek

P.s.
Na krętej rzece z przeszkodami nie płynąć zbyt blisko siebie ( ale w granicach widoczności przed kolejnym zakrętem ) - zabezpiecza to przed nieprzewidzianą kolizją, jeśli ktoś przed nami zatrzyma się nagle na jakiejś przeszkodzie.
Uważać na wystające z wody kołki i kamienie.
Przenosić a nie spławiać kajaki przez jazy.