CARDAN-A.R.T. idzie do przodu!

Mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego przyzwyczaili się do wrośniętej w centrum miasta fabryki, która widoczna jest dzięki murowa nemu z cegły kominowi o wysokości 31 m. Pierwotnie, w 1937 roku, w tym miejscu Pan inżynier Witold Izdebski i Spółka Akcyjna "IWIS" uruchomili wytwórnię sieci rybackich, farbiarnię i suszarnię. Kolejnym administratorem fabryki, po II Wojnie Światowej, były Żyrardowskie Zakłady Tkanin Technicznych im. Marcina Kasprzaka tworząc tu swój oddział tkalni węży strażackich. Na krótko przy ulicy Spółdzielczej zagościła firma produkująca europalety.

Od 1992 roku obiekty przemysłowe przy ulicy Spółdzielczej 2 zajęła spółka CARDAN-A.R.T. utworzona przez połączenie trzech nie zależnych prywatnych przedsiębiorstw, produkujących od 1970 roku elementy motoryzacyjne do polskich samochodów.

Właściciele spółki CARADAN-A.R.T.: Ryszard GÓRSKI, Adam GÓRSKI i Tadeusz ŚWIEKATUN, przeprowadzili gruntowne remonty i modernizacje przejętego obiektu. Prace rozpoczeli od renowacji pokryć dachowych i obróbek blacharskich, następnie wyremontowali sieć cieplną i w wymaganym zakresie kotłownię. Kolejnym etapem była wymiana transformatora i przebudowa zasilania energetycznego. Po montażu nowego parku maszynowego opustoszałe od kilku lat hale fabryczne ożyły. Przyszła kolej na odnowę elewacji budynków oraz przebudowę portierni stanowiącej wizytówkę zakładu.

Jak na warunki lokalne CARDAN-A.R.T. jest dużym przedsiębiorstwem - trzecim lub czwartym co do wielkości w mieście. Zatrudnienie znajduje tu 60 pracowników.

Obecna konkurencja na rynku wymusza coraz to lepsze wyroby. To krótkie stwierdzenie tłumaczy upadek firm nie umiejących wejść na rynek z doskonałym produktem w czasie krótszym niż konkurencja. Dzisiejsi właściciele firm zastanawiają się jak:

  1. uzyskać optymalne rozwiązanie konstrukcji ?
  2. skrócić czas projektowania ?
  3. przeprowadzić wiarygodne badania jeszcze w sferze projektu, na etapie projektowania, bez konieczności budowy prototypu ?

Spółka CARDAN-A.R.T. produkująca części i podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego, wypowiadając walkę konkurencji wprowadziła do swojego przedsiębiorstwa system projektowania wspomagany komputerowo CAD oraz sprzęgnęła ten system z komputerowym wspomaganiem wytwarzania CAM. Czas od zakończenia projektu na desce kreślarskiej (czytaj monitorze komputerowym) do wprowadzenia technologii na numerycznym centrum obróbczym uległ tak znacznemu skróceniu, że CARDAN-A.R.T. podejmuje się produkcji krótkich precyzyjnych serii wykonywanych w/g indywidualnych wymagań stawianych przez klientów.

Zgodność systemu CAD/CAM ze standardami ISO-9000 ułatwiło kierownictwu spółki wdrożenie systemu zapewnienia jakości zgodnego z wymaganiami międzynarodowych norm bez realizacji którego nie ma możliwości podjęcia rozmów z takimi potentatami jak: MERCEDES, PEUGOT, VW, GM, OPEL czy DAEWOO.

Tak wielki nakład pracy i środków został już uznany przez przedsiębiorstwa kooperujące ze spółką CARDAN-A.R.T.

Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie nigdy nie zawiodła się na częściach produkowanych w spółce CARDAN-A.R.T.

Dokonując 100% statystycznej kontroli realizowanych procesów produkcyjnych przedsiębiorstwo uzyskało status dostawcy FSO w systemie JUST IN TIME.

Spółka CARDAN-A.R.T. w 1994 roku została zaproszona na konferencję przyszłych dostawców części i podzespołów na potrzeby GENERAL MOTORS NORTH AMERICA, gdzie sprecyzowano warunki współpracy. Zaproszenie było miłą niespodzianką dla właścicieli spółki tym większą, że wśród dużej ilości potencjalnych dostawców dla GENERAL MOTORS tylko dwie prywatne firmy przekroczyły progi sali konferencyjnej Hotelu MARIOT.

Aktualna oferta produkcyjna spółki CARDAN-A.R.T. obejmuje:

  1. części silnika i części karoseryjne samochodów POLONEZ-CARO i FSO-1500,
  2. części układu napędowego samochodów ciężarowych t.j. KAMAZ, LIAZ, TATRA, STAR, oraz autobusu SCANIA,
  3. części ciągników rolniczych marki URSUS i ZETOR,

Poza produkcją CARDAN-A.R.T. zajmuje się regeneracją krzyżaków przegubów wałów napędowych samochodów zachodnich (FORD, FORD TRANSIT, SCANIA i VW).

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Motoryzacji w Poznaniu, spółka dbając o indywidualnych odbiorców, pełen asortyment produkcji wystawia w opakowaniach detalicznych typu BLISTER i SKIN-PACK. Nastał czas aby indywidualny odbiorca uwierzył w ich wysoką jakość, do której kilka lat wcześniej przekonała się Fabryka Samochodów Osobowych wybierając CARDAN-A.R.T. między innymi na dostawcę kompletnych klawiatur. W decyzji FSO nie było żadnej przypadkowości; klawiatura wyprodukowana w CARDAN-A.R.T. w oparciu o wysokozaangażowane technologie stosowane w przemyśle lotniczym oparła się ostrej kontroli i montowana jest obecnie praktycznie w każdym nowym polonezie.

Wdrożony system jakości w połączeniu z wysokokwalifikowaną załogą i bogatymi środkami produkcji pozwoli Przedsiębiorstwu CARDAN-A.R.T. produkować części i podzespoły na dobrym europej skim poziomie do kolejnych modeli aut opuszczających FSO i inne zakłady motoryzacyjne. Pomimo tak bogatego asortymentu produkcji CARDAN-A.R.T. poszukuje partnerów do współpracy o dotychczasowym profilu produkcji lub w realizacji całkiem nowych tematów.

Istotnym dla miasta Grodziska jest to, że podatki płacone przez spółkę w pewnej części zasilają kasę miasta, a ludzie zatrudnie ni w CARDAN-A.R.T. zmniejszają rzesze bezrobotnych tego regionu. Wydaje się, że miłą dla wszystkich mieszkańca Grodziska będzie świadomość, że każdy POLONEZ posiada w sobie kilkanaście części wyprodukowanych w Grodzisku Maz. przez spółkę CARDAN-A.R.T.

tekst: Sławomir Bułajewski


Powrót do tekstów
Powrót na stronę główną