ATV - 23cm

Do transmisji ATV w paśmie 23 cm niezbędne są nam dwa podzakresy:

  1. 1.241 MHz ÷ 1.257 MHz, środek 1251,6 MHz
  2. 1.270 MHz ÷ 1.286 MHz, środek 1.281,0 MHz

Posiadany przeze mnie SHF ATV RECEIVER zbudowany jest w oparciu o głowicę TSU2-E01PS firmy MITSUMI powszechnie wykorzystywaną w analogowych tunerach satelitarnych. Przestrajanie głowicy następuje przez zmianę napięcia podawanego na wyprowadzenie "3". Zmieniając napięcie w zakresie od 0,2V do 25V jesteśmy w stanie przestroić większość głowic w zakresie od 950 MHz do 2.150 MHz. W odbiorniku skonstruowanym przez Edmunda-SP2HGG (http://republika.pl/sp2hgg/) zakres napięć regulowany jest od 0 do 8V co umożliwia odbiór od 820 MHz ÷ 1.347 MHz.

Aby zasilić poprzez kabel antenowy przedwzmacniacz zamontowany przy antenie należy podać 12V na wyprowadzenie "LNB" głowicy. Mając możliwość załączenia lub nie napięcia 12V nie trzeba wykonywać specjalnego wtyku jaki opisany został przez Krzysztofa OE1KDA w książce "Nie tylko fonia i CW" w rozdziale 10.4.3. Książkę można odnaleźć pod adresem: http://www.sp1lop.internet.v.pl/ksiazka/okladka.htm, natomiast więcej informacji o głowicach MITSUMI znajduje się pod adresem: http://www.mitsumi.co.jp.

Pomiar częstotliwości odbieranej możliwy jest poprzez podłączenie do gniazda cinch częstotliwościomierza a wynik obliczyć ze wzoru:

(fodczyt x 128) - 480 [MHz]

Dużo prościej jest zastosować częstotliwościomierz programowalny. Sam korzystam z przyrządu firmy MJM oznaczonego symbolem MC-56 wraz z preskalerem MCW-2B opisanych na stronie: http://www.mjm.pl.

SHF ATV EXCITER również skonstruowany przez Edmunda-SP2HGG zapewnia moc wyjściową w dwóch zakresach: 200 µW i 300 mW pobierając prąd rzędu 500 mA. Nadajnik transmituje obrazu w systemie PAL wraz z dźwiękiem stereo.

SHF ATV RECEIVER i SHF ATV EXCITER:

Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)  Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)


PAL oznacza Phase Alternating Line. Jest to standard video, używany w przemyśle, w telewizji kolorowej, jest najszerzej stosowany w Europie. Sygnał video wyświetla obraz z prędkością 25 klatek na sekundę zawierających 625 linii pikseli każda. Format obrazu 720 x 486.

W systemie PAL częstotliwość podnośnej koloru wynosi 4,43361875 MHz, częstotliwość podnośnej fonii to: 5,9996 MHz. Szerokość pasma wizyjnego 5,5 MHz. Polaryzacja sygnału wizyjnego jest negatywowa.

Korzystam z anten:

  1. Dookólnej - kolinearna 8 x 5/8 l - zysk około 6,5 dB
  2. Kierunkowej - YAGI o długości nośnika 1.500mm, zbudowanej z dipola, 18 direktorów i jednego reflektora wg DL6WU - zysk około 17,4 dBi
    antena została policzona dla częstotliwości środkowej 1.249 MHz
    Pierwotny opis anteny odnaleźć można na stronie: http://6mt.com/1296tech.htm.

Anteny zasilam kablem koncentrycznym 75W TFC-T10 używając wtyków typu "F".

 

Obraz kontrolny i opisy tworzę przy użyciu generatora VCR-4090 firmy VIVANCO. Generator pozwala na utworzeniu samego tekstu i prostej grafiki bądź na sumowanie tekstu z obrazem z kamery.

Generator Vivanco

Moje tablice kontrolne ATV:

Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)   Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)

Kopalnią wiedzy w dziedzinie telewizji amatorskiej ATV są książki:

  1. "AMATEUR TELEVISION HANDBOOK" autorstwa: G3YQC & G8CJS.
  2. "AN INTRODUCTION TO AMATEUR TELEVISION" autorstwa: Mike-G6IQM & Trevor-G8CJS

Ostatnia pozycja opublikowana jest na stronie British Amateur Television Club pod adresem: http://www.batc.org.uk/software/iat.pdf.


Powrót na stronę główną