1,8 - 28 MHz

W paśmie średnio- i krótkofalowym łączności prowadzę od lipca 1999 roku z IC-701. Jest to pierwszy w pełni tranzystorowy transceiver ICOM'a pracujący w 6 pasmach: 1.8MHz; 3,5MHz; 7MHz, 14MHz; 21MHz i 28MHz. Posiada dwa, niezależne VFO z wyświetlaczem 6-cyfrowym. W cenie standardowego radia zamontowane zostały dwa VFO - stanowiło to chwyt reklamowy i pozwalało użyć w folderach słów HF MAXIMIZER.

Do chwili wypuszczenia na rynek modelu IC-701 drugie VFO było sprzedawane (również przez innych producentów) jako oddzielne urządzenie stanowiące przystawkę do głównego TRX'a. Odbiornik jest superheterodyną z potrójną przemianą częstotliwości. Czułość odbiornika jest nie gorsza niż 0,35 µV dla 10dB S+N/N. Posiada płynny RIT, wolny i szybki AGC oraz filtr NB. Korzystać można z dwóch: normalnego i wąskiego - filtrów CW.

TRX zasilam z ICOM IC-701PS 13,8V, 18A. Korzystam z mikrofonu z zabudowanym przedwzmacniaczem ICOM IC-SM2. Z TRX'em współpracuje dedykowany dla niego sterownik ICOM IC-RM2. Dźwięk odsłuchuję poprzez głośnik ICOM IC-SP3. Transceiver wyprodukowany w 1978 roku kosztował około 4.125 DM, dziś jest jednym z najtańszych i najprostszych TRX'ów.

Na aktualnych stronach firmy ICOM http://www.icomamerica.com/amateur/default.asp, http://www.icom.co.jp/world/index.html dziś nie odnajdziemy nawet wzmianki o tym pierwszym w historii firmy tranzystorowym TRX'ie.

Do pracy emisjami cyfrowymi IC-701 sprzęgnąć można z komputerem poprzez 21-pinowe gniazdo rozszerzeń. Ponieważ gniazdo zajęte jest przez wtyk sterownika IC-RM2 zdecydowałem się zbudować inerface zewnętrzny. Na pinach gniazda mikrofonowego występuje napięcie zasilające przedwzmacniacz mikrofonowy zdecydowałem się na dość niecodzienne wykonanie oparte o przekaźnik elektroniczny SIEMENS V23092 o obciążalności styków 6A oraz o dwa transformatory separujące o przekładni 1:1 zdemontowane z modemów oraz fototranzystora GaAsIRED 4N35 i kilku diod i oporników. W przypadku emisji PSK31 i RTTY moim ulubionym programem jest ZAKANAKA autorstwa Bob-a K4CY. Program można pozyskać między innymi na stronie: http://sp7ps.pl/zakanaka.htm.

Transceiver ICOM IC-701:

Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)  Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)

Zasilacz ICOM IC-701PS:

Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)

Anteny krótkofalowe stanowią:

  1. Zestaw dipoli 3,5; 7; 14 MHz, który zasilam poprzez balun 1:1 CBL-30 (firmy COMET) kablem antenowym H-1000.
  2. Dipol pionowy 21 MHz, który zasilam koncentrykiem H-100.
  3. Dipol niesymetryczny (stanowiący odwzorowanie DDK-20) (zbliżony do FD-4) zasilam poprzez balun 1:6 JA-200 (firmy GRAUTA) kablem koncentrycznym H-1000.

Do strojenia anten używam mierników krzyżowych: MFJ-864 (30/300W) oraz HQ-222 (10/100/1.000W).

Miernik MFJ-864:

Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)  Kliknij, aby powiększyć (otworzy się nowe okno)

Strona ICOM  

Powrót na stronę główną